Guided Bus Tour, Welcome dinner, Gränna & Visingsö - Reisverslag uit Jönköping, Zweden van Annelieke en Mark - WaarBenJij.nu Guided Bus Tour, Welcome dinner, Gränna & Visingsö - Reisverslag uit Jönköping, Zweden van Annelieke en Mark - WaarBenJij.nu

Guided Bus Tour, Welcome dinner, Gränna & Visingsö

Door: Annelieke

Blijf op de hoogte en volg Annelieke en Mark

31 Augustus 2008 | Zweden, Jönköping

Week 2 in Jönköping, de week dat de eerste culturele tripjes op de planning stonden en natuurlijk het welkome dinner voor alle nieuwe studenten van Jönköping University. Als afsluiting van de week was er het eerste feest in Sockertoppen.

Dinsdag was het tijd voor de eerste culturele trip: een bustour door Jönköping. We werden ontvangen in de city hall/ Rådhus, het stadhuis van Jönköping, waar we een drankje kregen. Vervolgens mochten we door naar de raadzaal voor een presentatie over de stad Jönköping, er werd verteld wat er allemaal te doen is in Jönköping en waar de stad nou om bekend staat. Even wat weetjes over Jönköping (om te laten zien dat ik opgelet heb tijdens de presentatie):

Wist je dat:
oAgnetha Fätkog zangeres van ABBA
oJohn Bauer illustrator
oNina Persson zangeres van The Cardigans
oDag Hammarskjöld Ex-Secretaris-Generaal van de VN

..allemaal uit Jönköping komen?!

Na de presentatie gingen we naar bus om een bustour te maken door de stad. We hebben alle belangrijke dingen wel gezien, het is alleen jammer dat ik af en toe in slaap viel..

Vrijdagavond was er voor alle nieuwe studenten van Jönköping University het welcome dinner. Met een groep van 10 internationale studenten gingen we naar Pallas Athena (het restaurant waar we het diner zouden krijgen) om gezellig de hele avond te eten. Het was echt een geslaagde en gezellige avond met lekker eten.

Zaterdag, de dag voor de tweede culturele trip. Deze keer ging de trip naar Gränna waar we met de ferry over zouden gaan naar het eiland Visingsö. Met 30 internationale studenten gingen we met de bus vanuit Råslätt naar Gränna. In de bus kwamen we erachter dat er nog meer studenten hetzelfde idee hadden als wij. De bus zat dus echt bomvol. Na een half uur in de bus gezeten of eigenlijk gestaan te hebben, kwamen we aan in Gränna. We waren te vroeg voor de ferry dus zijn we met 30 studenten het plaatsje Gränna wezen verkennen. Een leuk plaatsje dat bekend staat om de typische rood-wit gestreepte zuurstokken, ook wel polkagris genoemd. Al snel had onze groep zich in twee groepen gesplitst en hebben we met 15 studenten een uur later de ferry genomen naar het eiland Visingsö. Visingsö is het grootste eiland in het Vätternmeer, dat is het meer waar Jönköping ook aan ligt. Het eiland ligt in het zuidelijke gedeelte van het meer, ongeveer 30 km noordelijk van Jönköping. Het eiland zelf is 3 km breed en 14 km lang. Aangekomen op Visingsö hebben we met een groep fietsen gehuurd en hebben we een deel van het eiland afgefietst. Het eiland heeft veel weg van Nederland, dus ik voelde me natuurlijk gelijk thuis. Na een aantal uur te hebben rondgefietst was het weer tijd om naar huis te gaan.

Als afsluiting van deze dag en van de week was vond het eerste feest in Sockertoppen plaats. Een feest waar heel veel mensen, voornamelijk mensen die niet in Råslätt wonen, het over hadden. Het was een geslaagd feest op naar de volgende!

Dat was mijn tweede week in Jönköping. Een week die voorbij vloog. Nu zijn de introductie weken echt afgelopen en wordt het tijd voor de studie.. en voor de volgende tripjes!!

Een hele dikke kus

P.S. Er staan weer nieuwe foto's op http://picasaweb.google.com/Anneliekejacobs

• 31 Augustus 2008 - 18:46

Ma:

Nou ik denk dat er voor de herfstvakantie ook wel wat tripjes te maken zijn.Fijne week en dikke kus.
    Ma

• 31 Augustus 2008 - 19:08

Breur:

hey zuster

volgens mij ga je vet veel feesten als je weer in nederland ben...je krijgt eindelijk de smaak te pakken;)

duss...ik ga je spreken

X

• 05 September 2008 - 14:00

Oma :

Annelieke ik denk dat er iets is fout gegaan met de reactie over de foto'seen paar dagen geleden.Ik vond het stukje en de foto's geweldig leuk.Je hebt al heel wat van de stad gezien.En gaat het met de studie ook goed?Annelieke ik hoop dat het nu wel overkomt.Dikke kus en groetjes van oma.doei doei

• 08 September 2008 - 17:28

Kelly:

Hey Annelieke!!
    Ik was je mooie visitekaartje kwijt en wist dus niet waar ik je verhalen kon lezen! Maar ik heb 'm gevonden!
    Zo te lezen heb je het daar wel naar je zin!! En al veel gedaan en gezien zeg! Echt leuk! Je studie is inmiddels al begonnen he, gaat het goed?
    Nou, heel veel plezier en succes nog daar! Geniet er van! :)

Liefs, Kelly (weet je nog..? vriendin van een vriend van mark! haha..voor de duidelijkheid ;))