Kick-off week, mijn eerste week in Zweden - Reisverslag uit Jönköping, Zweden van Annelieke en Mark - WaarBenJij.nu Kick-off week, mijn eerste week in Zweden - Reisverslag uit Jönköping, Zweden van Annelieke en Mark - WaarBenJij.nu

Kick-off week, mijn eerste week in Zweden

Door: Annelieke

Blijf op de hoogte en volg Annelieke en Mark

23 Augustus 2008 | Zweden, Jönköping

Het weekend vloog voorbij en de maandag kwam in zicht. De maandag dat de kick off week oftewel de introductieweek zou beginnen. Erg spannend allemaal want nu was het eindelijk zover om naar Jönköping University te gaan. Het programma van die dag zag er als volgt uit:

Vanaf 09.00 uur konden we de access card ophalen, die we overigens pas donderdag op hebben kunnen halen vanwege allerlei redenen.
Om 10.00 uur was er de eerste meeting. We werden welkom geheten door Marie en Monika de contactpersonen van het international office van the School for Education and Communication. Na de eerste meeting kregen een lunch en daarna weer op naar de volgende meeting, waar we nog meer informatie kregen. Na een dag vol informatie gingen we vol nieuwe indrukken weer naar huis. Overigens hebben we deze dag wel het eerste college Journalism and Media Analysis gemist, omdat we een verkeerd introductierooster hadden.

Dinsdag was een korte dag en kregen we een library introduction, dus hoe de bibliotheek van de universiteit in elkaar steekt. Niet echt interessant maar goed dat hoort erbij. Marjolein en ik zijn daarna maar de stad wezen verkennen en ik denk dat je hier wel leuk kan winkelen.

Woensdag was er the Academic introduction bij Kinnarps Arena, het stadion van dé ijshockeyclub van Jönköping. Tijdens deze introductie kregen we 2 lectures en een les Zweeds! De lectures gingen over interculturele communicatie, dus de communicatie tussen verschillende culturen en over de cultuurshock die je hebt/krijgt als exchange student. Dit was echt heel interessant en leuk om naar te luisteren.

Donderdag was het dan zover de eerste twee colleges op Jönköping University. Om 08.00 uur had ik mijn eerste college Media Analysis, zo vroeg heb ik nog nooit in een college moeten zitten. Maar goed een andere school met andere gewoontes, dus ik zat om 08.00 uur in de les. Het was echt heel interessant, dus dat belooft was voor de komende colleges. Na een uur mochten de internationale studenten weer weg omdat we nog een meeting hadden. Jaa alweer een meeting en dit keer was die niet echt interessant. Toen op naar het eerste college Zweeds! Het was een introductiecollege dus we hebben niet echt veel gedaan. Ik weet nu wel hoe ik mezelf moet voorstellen, hoe ik iemand gedag moet zeggen en hoe ik moet zeggen aan welke school ik studeer. Ik zal een voorbeeld geven:

Hej! Jag heter Annelieke. Och du?
Jag studerar pår Högskolan för Lärande och Kommunikation.
Hey då, vi ses!

Vertaling:

Hallo! Ik heet Annelieke. En jij?
Ik studeer aan the School for Education and Communication
Doei, tot snel!

Nou dat zijn mijn eerste Zweedse woorden haha.

Vrijdagavond was er het Swedish Water Event (oftewel poolparty), hét evenement waar je bij moest zijn! Dus kaartje gekocht en op naar het event. Het was een leuk feestje.

Dat was mijn eerste week hier in Jönköping. Zoals jullie kunnen lezen heb ik het nog steeds heel erg naar mijn zin. Het is zo leuk dat je in zo’n korte tijd met mensen hebt gesproken die over de hele wereld vandaan komen van België tot Australië, van Mexico tot Vietnam. Ook het op mezelf wonen bevalt me echt goed. De kleinste dingen zijn leuk om te doen zoals boodschappen of koken, dat zal nog wel veranderen in de loop van de maanden denk ik. Wat wel grappig is, is dat wij telkens hier worden aangesproken in het Zweeds, we zien er blijkbaar erg Zweeds uit haha.

Dit was het weer voor nu. Oja,als je foto's wilt bekijken kan dat vanaf nu op http://picasaweb.google.com/Anneliekejacobs

Hey då, vi ses! En een dikke kus

P.S. Bedankt voor alle leuke reacties bij het vorige bericht!!!


  • 23 Augustus 2008 - 21:49

    Ma(ma):

    Leuk die foto's Lieke, nu zien we een beetje hoe het daar is.Veel plezier in de volgende week en een dikke kus.
    Ma(ma)

  • 24 Augustus 2008 - 09:40

    Vicky Spijker:

    Hey annelieke,
    Leuke site heb je ervan gemaakt. En wat heb je daar een mooie kamer! Echt leuk om ook jouw ervaringen te lezen. Dat je nu al naar school moet! Ik begin pas officieel op 24 september. Vandaag ga ik overigens naar Alcala om daar alvast te beginnen met een intensieve taalcursus van 2 weken. Niemand spreekt hier ook echt Engels. Gelukkig dat jouw colleges in het Engels zijn.
    Nog heel veel plezier daar en geniet ervan!
    Kus Vicky

  • 24 Augustus 2008 - 09:55

    Oma :

    Wat een geweldig leuk stukje, je kunt edr wat van.Hey da,vi ses

  • 24 Augustus 2008 - 10:19

    Oma:

    Je foto's gezien ik vond ze heel leuk..Zo krijg je een beetje inzicht hoe of het daar is.Geweldig Kus en tot horens.

  • 24 Augustus 2008 - 17:08

    Sebas:

    gaaf! maak er wat leuks van enne af en toe ff een leuk fototje plaatsen he!

    suc6

    kus

  • 24 Augustus 2008 - 17:18

    Tim:

    pff...nou op eigen verzoek plaats ik nu een bericht bij je. ik zou niet weten wat ik er neer moet zetten maar ja. je krijgt nog wel een keertje een nuttig berichtje;)

    x

  • 24 Augustus 2008 - 19:20

    Markie:

    He topper,

    Leuke foto's op Picasa, ziet er gezellig uit. Kom het binnenkort live bekijken. Daar heb ik echt zin in. Veel plezier daar nog lieverd.

    dikke zoen, mark

  • 25 Augustus 2008 - 10:36

    Vincent:

    Beste Lieke,

    Ik ken je niet maar stuur je toch even dit bericht.
    Volgend jaar februari ga ik zelf ook naar Jonkoping, voor 5 maanden. Ik vroeg me af of je misschien tips hebt voor mij bij de zoektocht van een kamer.
    Je kunt me emailen op: vincent260(at)hotmail.com

    Groeten Vincent

  • 25 Augustus 2008 - 18:02

    Nina:

    Hey Annelieke!

    Wat klinkt dat leuk allemaal! Al helemaal druk aan het zweeds leren. haha :)
    Ik zal zeker naar je site blijven kijken om te zien of je nog leuke dingen beleeft!

    xxx
    Nina

  • 31 Augustus 2008 - 12:31

    Hiltje:

    Hee!

    Wat een mooie kamer! Die van mij is ongeveer de helft zo groot of zo :p Dus je bent wel helemaal gesetteld? Hier in Helsinki begint het al koud te worden zelfs, bij jullie ook al? Wij gaan in september geloof ik met de boot naar Stockholm, misschien kunnen we daar dan wel afspreken!

    Veel plezier daar en de groetjes uit Helsinki!

  • 31 Augustus 2008 - 17:01

    Je Nichiej Nadine:

    Eeeeey Annee!
    Hoe isie daar?nou als ik je foto's die heb je t er wel naar je zin;)khad gister een heel verhaal getypt hier en toen viel je weblog ineens weg en nu staat ie er niet op:s mja dan ga ik maar op nieuw beginne:pmijn vakans zit er ook weer op:(moet dinsdag weer naar school bah ech geen zin in mja ff een halfjaartje nog en dan stage en dan lekker wat anders doen.
    Heb je trouwns btje leuke kamergenoten,khoorde van welgeen rare viezegozers toch;)kga zo ook ff skype downloade dan kunne we een xtje belle;)
    Nou anne khoop dat dit berichiej wel aankomt:p
    Dikke kus!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annelieke en Mark

South-Africa! Van 28 augustus tot en met 26 september reizen wij naar Zuid-Afrika en gaan wij de steden, de omgeving, de natuur en de dieren van dit mooie land ontdekken!

Actief sinds 22 Maart 2008
Verslag gelezen: 170
Totaal aantal bezoekers 17866

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2014 - 26 September 2014

Rondreis Zuid-Afrika

20 Augustus 2012 - 18 September 2012

Going Down Under

26 Augustus 2010 - 23 September 2010

Van California naar New York

15 Augustus 2008 - 23 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: