Sweden, the story so far! - Reisverslag uit Jönköping, Zweden van Annelieke en Mark - WaarBenJij.nu Sweden, the story so far! - Reisverslag uit Jönköping, Zweden van Annelieke en Mark - WaarBenJij.nu

Sweden, the story so far!

Door: Annelieke

Blijf op de hoogte en volg Annelieke en Mark

10 September 2008 | Zweden, Jönköping

Deze week ga ik mijn vierde week in, hier in Jönköping. Ja het schiet op, voor je het weet is die 4.5 maand voorbij en moet ik weer terug naar Nederland. De weken vliegen hier voorbij. Maandag is het alweer vier weken geleden dat ik op Schiphol stond om dit avontuur te beginnen: een nieuw land met een andere cultuur en uiteraard vreemde taal, een nieuwe school, nieuwe mensen uit verschillende culturen en voor het eerst op mezelf wonen. En nu.. is het allemaal gewoon aan het worden. Je kent het land met de andere cultuur, je bent gewend aan de vreemde taal, je kent mensen uit verschillende culturen en het is gewoon om helemaal voor mezelf te zorgen. Gek eigenlijk dat je na vier weken al helemaal weet hoe het moet en gek eigenlijk hoe snel je jezelf aanpast aan een nieuwe cultuur. En aangezien de Zweedse mensen maar blijven denken dat ik Zweeds ben (en ik maar de hele tijd uitleggen dat ik geen idee heb waar ze het over hebben), voel ik me echt helemaal thuis in Zweden.

Time flies when you’re having fun! En dat is zeker zo! Voordat ik naar Zweden vertrok zei ik tegen Mark: ‘Nog maar 5 weken en dan zien we elkaar weer!’. En nu duurt het nog maar 1.5 week voordat we elkaar weer zien! En gelukkig maar want 4.5 maand je vriend moeten missen valt zwaar (en familie en vrienden natuurlijk ook!). Maar gelukkig,doormiddel van Skype, mail en mobiele telefoon, kan het contact met het thuisfront bewaard worden en zeker als je elke dag met je moeder belt om even bij te kletsen.

En nu terug naar afgelopen week. Een week van saaie colleges waar ik het niet over ga hebben. Gelukkig werd het snel zaterdag en was het weer tijd voor een tripje! En dit maal naar de stad Götebörg! Götebörg is een grote stad in Zweden op ±2.5 uur afstand van Jönköping, met de Swebuss. Marjolein hadden afgesproken met Annett en Anne-Kathrin, 2 Duitse meiden uit onze Zweedse klas. Om 09.30 uur zouden we met de Swebuss uit regenachtige Jönköping vertrekken. Na 2.5 uur in de bus gezeten te hebben kwamen we aan in het.. regenachtige Götebörg! Gelukkig hield de regen al snel op en konden we een lopende citytour doen. Na een uur hadden we de hoogtepunten van de stad wel gezien en gingen we naar Haga een knusse wijk van Götebörg. Op de terugweg naar de binnenstad kwamen we langs Götebörg University, de school die ik als tweede op mijn keuzelijstje had om aan te studeren in het buitenland. Dat was wel leuk om te zien, zeker als je ziet wat een mooi gebouw dat is. Ondertussen was het alweer middag geworden en hadden we eigenlijk nog wel even zin om te gaan shoppen in de grootste shopping mall van Scandinavië. Dat hebben we dan ook de rest van de middag gedaan. Na 1.5 uur op zoek te zijn geweest naar tassen, ik moest en zou een nieuwe tas kopen, hebben Marjolein en ik dan eigenlijk een tas gekocht. Maar dan heb je ook wat!

De tijd vloog voorbij en de Swebuss kwam ons weer ophalen om ons weer naar huis te brengen. Om 20.30 uur kwamen we weer aan in Jönköping waar we de dag nog even hebben afgesloten bij de Mac Donald’s. Want niets is lekkerder dan na een lange dag, friet met een hamburger te eten.

Over 1.5 week komen Anton en Mark en ga ik op een Moose safari!! Daar kijk ik echt heel erg naar uit! Meer daarover de volgende keer..

Heel veel liefs,

Annelieke

P.S. De foto’s van Götebörg staan op http://picasaweb.google.nl/Anneliekejacobs


  • 10 September 2008 - 21:17

    Tim:

    hey zuster...

    je vermaakt je nog steeds lees ik;)

    ik begin nu ook wel zin te krijgen in de vakantie naar zweden toe...hopelijk weet je een paar leuke plekken om uit te gaan...want daar benk wel benieuwd naar.

    Wij moeten nu ckr zometeen 4 tassen mee naar huis nemen, anders krijg je ze ckr nooit mee;)

    maa ja..komt wel goed. ik ga je sprekn

    x Tim

  • 10 September 2008 - 21:27

    M@RK:

    He lieverd, het valt inderdaad heel zwaar om je meisje 4.5 maand te moeten missen !! Gelukkig komen we er met z'n 2-tjes wel uit. Ik moet wel eerlijk bekennen dat het voor mij waarschijnlijk zwaarder valt als voor jou. Dit komt doordat mijn dagelijkse werkzaamheden niet zijn veranderd en voor jou de weken juist sneller gaan. begrijp me niet verkeerd, ook jij zal me missen, maar ik mis jou meer. Ik vind het een zeer goede zaak dat je nu op jezelf woont, zo leer je jezelf nog meer zelfstandigheid aan, dan die je al had. Ik zou zeggen, ga door, hou vol, en denk aan mij !!

    Dan denk ik aan jou,

    Ik geef ontzettend veel om je en dat zal ik ook altijd blijven doen. Ik hou van je poepie. Tot over een kleine 2 weekjes

    Kusje van mij...

  • 11 September 2008 - 07:25

    Rasha.:

    Heey Lieke,

    Weer een leuke blog!! Je geniet er echt van hea :D Goedzo, blijven doen. En het gaat idd heel vlot allemaal heaa. Ik had je foto's nog helemaal niet bekeken, dus dat heb ik net ff gedaan, leg eens uit.. wat was dat voor actie met die krullers?? HAHA. Hele leuke foto's, gezellige groep ofniet?! Nou meid ik ga je snel weer spreken.
    Take care & enjoy!
    xxx Rasha.

  • 11 September 2008 - 07:25

    Rasha.:

    Heey Lieke,

    Weer een leuke blog!! Je geniet er echt van hea :D Goedzo, blijven doen. En het gaat idd heel vlot allemaal heaa. Ik had je foto's nog helemaal niet bekeken, dus dat heb ik net ff gedaan, leg eens uit.. wat was dat voor actie met die krullers?? HAHA. Hele leuke foto's, gezellige groep ofniet?! Nou meid ik ga je snel weer spreken.
    Take care & enjoy!
    xxx Rasha.

  • 11 September 2008 - 15:33

    Oma:

    Hallo kanjer,
    Wat heb je weer een leuk verslag gemaakt,ik geniet er elke keer weer van en ook leuke foto's.Nou geniet er maar van en neem de saaie colleges maar op de koop toe.Een dikke kus.

  • 11 September 2008 - 17:13

    De Oude:

    Hey kleintje van me,
    gaat goed daar he? Leuk verhaaltje! Maak maar vast een lijstje met bezienswaardigheden voor ons. De bevestiging heb ik al binnen. We gaan volgende week een boedelbak met spullen naar Mark brengen die weer naar jou moeten. Je ziet maar hoe dat terug komt. Er zal ook wel een zweutse markplaats zijn of zo. Tim vindt het nog heerlijk rustig hier. Elke avond feest. Ahum.... Spreek je weer snel.

    Kus pa

  • 11 September 2008 - 17:43

    Annemarie:

    Fijn dat je het zo leuk heb en dat je geniet van het land de mensen en de cultuur Hier gaat alles oke ik wens je veel plezier met alles de komende tijd
    groetjes wouter en Annemarie

  • 11 September 2008 - 21:29

    Ma:

    Oh wat een late reactie van mij he. Maar dat komt omdat we elkaar toch regelmatig spreken. Ik weet zeker dat je ons wat leuke plekjes kunt laten zien in de herfstvakantie dus ik kijk er nu al naar uit. Nou dikke kus en tot skypes.

  • 17 September 2008 - 09:57

    Linda:

    Ook al lees ik je blog nu pas, ik zal op de hoogte blijven van je avonturen hoor haha! En oo het zal weer niet zo zijn Lieke heeft er weer een nieuwe tas bij.... heb je nu al alle kleuren? :P
    Ik zal zo eens al je foto's gaan bekijken want volgens Rasha is dat een aanrader. Zij zit nu btw lekker met haar gat in Greece. De bitch haha.
    Maar ik praat nu ook met je op msn dus daar praten we gezellig verder!
    Veel plezier nog meis.
    xxxxx

  • 21 September 2008 - 13:15

    Paula:

    Hi Annelieke

    Je zal deze week wel geen tijd hebben om dit te lezen, want je hebt andere dingen aan je hoofd nu Mark weer bij je is.
    nou geniet er in elk geval van.
    Martin en ik zijn inmiddels weer terug van vakantie en hebben super mooi weer gehad.
    Helaas gaat het allemaal veel te snel voorbij.
    Alles ik alles lees wat je schrijft heb je het aardig naar je zin daar.
    je hebt ook steeds ook weer iets om naar uit te kijken, bv als oma en Tim en Agnes en Henk komen.
    Verder heb ik eigenlijk weinig nieuws te vertellen (morgen weer werken,zal niet meevallen na 4 weken vrij te zijn geweest).
    Annelieke de groetjes van Martin en Paula
    doiei

  • 24 September 2008 - 17:44

    Ton Odinot:

    Hoi Annelieke,

    Nog bedankt voor de leuke Ecard voor mijn verjaardag!
    Ik heb je verslag gelezen en je bent al helemaal ingeburgerd in Zweden, maak ik eruit op.
    Nu is Mark er, toch?...dus dat kan helemaal niet meer stuk.
    Veel succes verder en de groeten van Els en mij, ook aan Mark en z'n vader.

    Groetjes
    Ton

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annelieke en Mark

South-Africa! Van 28 augustus tot en met 26 september reizen wij naar Zuid-Afrika en gaan wij de steden, de omgeving, de natuur en de dieren van dit mooie land ontdekken!

Actief sinds 22 Maart 2008
Verslag gelezen: 195
Totaal aantal bezoekers 17876

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2014 - 26 September 2014

Rondreis Zuid-Afrika

20 Augustus 2012 - 18 September 2012

Going Down Under

26 Augustus 2010 - 23 September 2010

Van California naar New York

15 Augustus 2008 - 23 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: