Van struisvogels tot aan olifanten - Reisverslag uit Stutterheim, Zuid-Afrika van Annelieke en Mark - WaarBenJij.nu Van struisvogels tot aan olifanten - Reisverslag uit Stutterheim, Zuid-Afrika van Annelieke en Mark - WaarBenJij.nu

Van struisvogels tot aan olifanten

Blijf op de hoogte en volg Annelieke en Mark

08 September 2014 | Zuid-Afrika, Stutterheim

Inmiddels zijn we alweer 1500 km verder Zuid-Afrika ingetrokken. Wat een verschillende omgevingen zijn wij tegengekomen in die 1500 km. Het landschap wisselt hier elk moment.

Vanuit Stellenbosch vertrokken we naar een guest house op het platteland in Heidelberg. Onderweg dachten we echt 'waar komen we terecht'. Inmiddels hebben we dat vaker gedacht maar telkens komen we weer op leuke plaatsen terecht. We verbleven voor een nacht op een boerderij waar ze 800 struisvogels hadden. De boerderij had een kleinschalig guest house waar we bijkwamen van de reis van Stellenbosch naar Heidelberg (ongeveer 3,5 uur rijden). 's Avonds lekker gegeten op de boerderij. En wat eet je dan... Struisvogelbiefstuk! Echt heerlijk. Klaargemaakt door de boer op een braai (Afrikaans voor bbq). De volgende ochtend stond een rondleiding over de boerderij op het programma, waarbij veel verteld werd over de struisvogels.

De volgende ochtend hadden we weer een lange rit voor de boeg, namelijk naar Oudtshoorn. Het gebied dat bekend staat om de struisvogelboerderijen. Omdat we wel genoeg struisvogels gezien hadden, hebben we ons bij aankomst in Oudtshoorn vermaakt bij een wildlife ranche waar we van alles te weten zijn gekomen over de Afrikaanse wild life. Een relaxed middagje dus want de volgende dag stond een sportieve activiteit op het programma. Namelijk een hike door de Swartsbergpas; een gedeelte van een bergketen waar je mooi uitzicht hebt over het landschap. Omdat wij zo enorm van wandelen houden (NOT!) hadden wij hier in eerste instantie niet heel veel zin in. Maar goed, het zou maar 1,5 uur duren dus zijn we toch maar gegaan. Met een gids gingen we de pas op. Nadat de gids ons van alles had verteld over bloemetjes en plantjes, zette hij ons af op de top van de pas zodat we zelf naar beneden konden hiken. De gids nam onze auto mee en zette deze onderaan de pas waar we koffie gingen drinken. Eerlijk gezegd waren we blij dat we even van die man af waren. Wat een geouwehoer over plantjes en bloemetjes.. Nadat we beneden waren en koffie gedronken hadden, waren wij wel klaar met de excursie, dus hebben we de gids vriendelijk aangegeven dat we nu toch wel graag door wilden reizen naar onze volgende accommodatie. Nadat we hem hadden afgezet in Oudtshoorn waren we eindelijk van hem af en konden we door naar de volgende bestemming Knysna.

Knysna is een toeristische plaats en ondanks dat er door de mensen zelf wordt aangegeven dat het niet crimineel is staat er wel overal aangegeven dat je geen handtas bij je mag dragen omdat je dan overvallen kan worden.. Een beetje krom.. Het plaatsje was voor ons iets te toeristisch dus zijn we de volgende dag er lekker op uit getrokken. Het zou een spannende dag worden want Mark zou gaan bungy jumpen van de Bloukransbridge. Een brug van 216 meter en tevens de hoogste bungy jump plek ter wereld. Maar voordat het zover was zijn we eerst naar een olifantenopvangplaats geweest waar we een ritje op een olifant mochten maken. Dit was erg leuk!
En toen was het zover! De Bloukransbridge kwam in zicht en de bungy jump ook! Mark vond het wel spannend maar is de uitdaging uitgegaan en hoe. Hij sprong zonder te aarzelen het ravijn in (gelukkig wel met elastiek). Een hele bijzondere ervaring!

Die nacht hebben we een hele slechte nacht gehad. We hadden blijkbaar beide iets verkeerd gegeten waardoor we een de hele nacht flink ziek zijn geweest. Brak gingen we de volgende ochtend door naar Addo, wat bekend staat om de vele olifanten die daar in het national park leven.

De overnachting in Addo was echt Afrikaans. In mudhuts (Afrikaanse huisjes met rieten dakje) verbleven wij nacht. Echt een top locatie! We vonden het jammer dat we hier maar een nacht verbleven.

Vandaag hebben we voor het eerst een safari gedaan in het olifantenpark van Addo. Wat een ervaring! De olifanten, zwijntjes, bokken, zebra"s en andere dieren stonden op nog geen meter afstand van de auto! Dat belooft nog wat voor de safari's die we gaan maken in het Krugerpark.

Na deze super ervaring moesten we nog een heel stuk rijden naar Stutterheim, waar we voor een nacht verblijven. Dit gedeelte van Afrika is het deel van het land van de Xhosa. De mensen die met een kliktaal praten en het is tevens ook het gebied waar Nelson Mandela is opgegroeid. We hebben nu echt het idee dat we in Afrika zijn. We zien hier dat de levensstandaard minder wordt. Het is hier allemaal wat primitiever. De dorpjes zijn armoediger, er lopen veel mensen langs de autoweg en we komen zelfs koeien tegen die langs of op de autoweg lopen. Het westerse Afrika hebben we nu echt wel achter ons gelaten.

Morgen reizen we verder naar Coffee Bay waar we, als het weer mee zit, kunnen relaxen aan het strand.

Dat was het weer voor nu. De foto's volgen.

Een dikke kus van ons!

• 08 September 2014 - 21:45

Agnes:

Leuk verslag weer! Ben benieuwd naar de foto's! Veel plezier en dikke kus!

• 09 September 2014 - 00:49

Marja:

Nou wat een belevenissen toch weer! Als je eind deze maand weer thuis bent, zijn alledagen die je nu beleeft heel erg mooi, ook al ben je ziek geweest en heeft een gids wat te veel over de mooi natuur verteld jullie hebben het maar mooi meegemaakt.
    Ik ben ook benieuwd naar de foto's, liefs en ook een dikke kus van ons.

• 09 September 2014 - 13:23

Oma:

Het is een en al avontuur wat jullie beleven leuk hoor
    en geniet er maar van.Dikke kus en groetjes

• 13 September 2014 - 22:21

Laurens Hulsman:

Geweldig verhaal luitjes. Geniet er heerlijk van. Tis hier rustig zonder mosie.
    We lezen de verhalen door. Have Fun. Groeten aan beide lau en yvonne

• 14 September 2014 - 16:40

Annemarie:

Wat een gave reis zeg! Geniet nog even lekker verder en we spreken elkaar gauw. Kus van ons.