So much to tell! - Reisverslag uit Jönköping, Zweden van Annelieke en Mark - WaarBenJij.nu So much to tell! - Reisverslag uit Jönköping, Zweden van Annelieke en Mark - WaarBenJij.nu

So much to tell!

Door: Annelieke

Blijf op de hoogte en volg Annelieke en Mark

19 Oktober 2008 | Zweden, Jönköping

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een update geplaatst heb,dus het word wel weer eens tijd voor een lang verhaal. Want ik heb veel te vertellen over: floorball, icehockey en natuurlijk het bezoek van mijn ouders, Tim en oma!

Ik zal bij het begin beginnen. Sinds twee weken ben ik fanatiek aan het sporten hier in Zweden. Ik was op zoek naar een gezonde manier van tijdverdrijf toen ik bij toeval iemand sprak die zei ‘Ga mee floorballen’. Floorball? Klinkt leuk, maar wat is het eigenlijk? Floorball oftewel Unihockey zoals het in Nederland genoemd wordt, is een combinatie van icehockey en field hockey. Je speelt het in een sportzaal, met sportschoenen, kunststof sticks en een zacht plastic gaten balletje. De regels zijn heel simpel. Een team bestaat uit 2 veldspelers en een keeper en een aantal wisselspelers. Officieel bestaat een team uit 5 veldspelers maar daar hebben wij denk ik niet genoeg spelers voor en ons veld is te klein. Floorball komt oorspronkelijk uit Zweden en staat in Zweden in de top 10 van de populairste sporten. Ik speel het op maandag en donderdag 2 uur lang met studenten uit Råslätt, het is echt een gezellige groep en aangezien ik nu ook mijn eigen stick heb, is het nog leuker!

Om in de hockey sferen te blijven ben ik in twee weken al drie keer naar een icehockey game geweest van HV71 dé icehockey club van Jönköping. Via de universiteit kan ik goedkope kaarten kopen voor de wedstrijden. Het is echt leuk om zo’n wedstrijd mee te maken. HV71 is landskampioen 2008 van Zweden en is erg goed, ik ben al fan! Ik ben twee keer naar een nationale wedstrijd geweest en een keer naar een champions league wedstrijd geweest. De wedstrijden waren in Kinnarps Arena, de thuis ijsbaan van HV71 in Jönköping, dus ik was er zo.

En dan nu het bezoek van mijn ouders, Tim en oma! Afgelopen zaterdag was het dan zover. De familie kwam naar Zweden! Na 14 uur gereden te hebben waren ze dan eindelijk hier in Råslätt. Het was wel gek om iedereen weer te zien na 2 maanden, maar ook wel heel erg fijn en leuk! Na een rondleiding te hebben gegeven door mijn appartement zijn we naar het vakantiehuis gegaan waar de familie die week zou bivakkeren. Op zich zag het huis er best leuk uit, een beetje ouderwets maar ach het was maar een week. Maar ik was stiekem wel blij dat ik ‘s avonds gewoon in mijn eigen bed kon slapen haha. En ik had zaterdag de Birthday party van Marjolein, dus ik ging nog even stappen.

Op zondag zijn we naar Ikea gegaan en naar A6 (het winkelcentrum). Het plan voor maandag was om naar het lucifermuseum te gaan, aangezien dat heel bekend hier is. Alleen jammer dat het dicht was, dus een verandering van de plannen en we zijn toen maar even Jönköping ingegaan. ’S Avonds hebben we bij mij gegeten en heeft mama heerlijk gekookt!

Dinsdagavond bleef ik ook in het huis slapen, ik heb echt een heerlijk nacht op de bank gehad, niet dus.. Aangezien mijn vader woensdag jarig was heb ik het huis maar ’s nachts versierd. Woensdag was het feest in het vakantiehuis. We zijn naar Vimmerby geweest naar het Pipi Langkous dorp. Want als je in Zweden bent moet je als echte toerist toch wel naar het Pipi Langkous dorp gaan. We hadden er denk ik allemaal wel wat meer van verwacht maar het was toch leuk om er even geweest te zijn.

Donderdag was het voor mij weer tijd om te leren omdat ik vrijdag het Zweedse examen had. De familie is toen naar het lucifermuseum geweest.’s Avonds ben ik samen met Tim en mijn vader naar een icehockey game geweest.

Vrijdag had het examen Zweeds, dat was niet al te moeilijk gelukkig. ’s Middags zijn we weer wezen winkelen, wel handig als je ouders hier zijn want ik ben nu een paar mooie laptopboxen rijker! Vrijdagavond hebben Tim en ik de Zweedse Idols gekeken maar echt talent hebben ze hier niet.

Zaterdag was het weer tijd om afscheid te nemen. Dit was gelukkig makkelijker dan toen ik afscheid moest nemen voordat ik naar Zweden ging. Ik heb echt een super leuke week gehad met mijn ouders, Tim en met oma! Ik vond het echt super dat jullie hier een week waren!

Dikke kus en veel liefs,
Annelieke

P.S.1 Op school gaat het ook goed, heb mijn eerste B (is ongeveer een 7) binnen voor mijn eerste examen!
P.S.2 Nieuwe foto’s staan op www.picasaweb.google.com/Anneliekejacobs

  • 19 Oktober 2008 - 14:31

    Astrid:

    Je hebt weer een leuk verhaal geschreven! :) Lees het altijd met veel plezier! Super mooi dat je het zo gezellig hebt gehad met je ouders en goed van je cijfer! Ben trots op je!
    Ik mail je snel weer!
    Liefss

  • 19 Oktober 2008 - 14:43

    Agnes:

    Zo jij bent snel met je update. Wij hebben het ook erg naar onze zin gehad, leuk om te zien hoe je nu woont en hoe de omgeving is waar je bivakkeert.Zet 'm weer op met je studie!
    Groetjes en een dikke kus,
    mama

  • 20 Oktober 2008 - 14:22

    Els:

    Hoi Annelieke,

    Gefeliciteerd met een 7 voor je examen die heb je in ieder geval vast binnen.
    Het zal wel stil zijn nu iedereen weer weg is of heb je er niet zoveel last van.
    Ik heb net je verhaal weer zitten lezen en ga vanavond de fotos op mijn gemak bekijken want ik moet eten koken en daarna weer werken. Nou Annelieke nog veel plezier en zeker tot horens dikke kus Els

  • 21 Oktober 2008 - 11:03

    Oma:

    ..
    Hoi Annelieke
    Wat is het weer een leuk verslag.Ik heb ook genoten van de week vacantie.Ik reageer een beetje laat want eer ik alles weer na de vacantie op orde heb duurt bij mij een beetje lang.m
    aar dat mag de pret niet drukken.Ik vind het zo leuk als ik dat verslag lees zie ik alles zo weer voor me.Lieve schat veel liefs en een dikke kus van Oma.dag dag

  • 25 Oktober 2008 - 19:53

    Els:

    Hoi Annelieke,

    Alles goed in Zweden? Ik heb net de foto's bekeken ontzettend leuk hoor.Gaat bij jou de klok ook terug vanavond of is dat daar niet.
    Wij moeten morgen weer vroeg op want om 9 uur moeten we al in Alphen a/d Rijn zijn omdat Nadine en Dave wedstrijd dansen hebben dus dat wordt weer een lange zit voor ons het duurt de hele dag dus maar hopen dat ze bij de eerste 3 komen.
    Ik zat net eens in mijn agenda te kijken en ik zag dat je over 9 weken alweer nar huis komt, wat gaat dat snel he.
    Nou Annelieke tot horens
    en ik kijk al weer uit naar je volgende verslag met foto's dikke kus Els

  • 01 December 2008 - 22:17

    Vincent:

    Beste Annelieke,

    Ik heb je via waarbenjij.nu - jonkoping opgezocht. Ik kom volgend jaar februari naar Jonkoping om daar af te studeren.
    Daarvoor ben ik druk op zoek naar een kamer wat maar niet wil lukken.
    Ik vroeg me af of jij iemand kent die een kamer over heeft of misschien weet je zelf een manier voor mij om daar te kunnen verblijven?
    Ik zal daar verblijven voor 4,5 maand.

    Hopelijk tot volgend jaar in Jonkoping!

    Groeten,
    Vincent Claris
    vincentclaris@gmail.com

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annelieke en Mark

South-Africa! Van 28 augustus tot en met 26 september reizen wij naar Zuid-Afrika en gaan wij de steden, de omgeving, de natuur en de dieren van dit mooie land ontdekken!

Actief sinds 22 Maart 2008
Verslag gelezen: 178
Totaal aantal bezoekers 17841

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2014 - 26 September 2014

Rondreis Zuid-Afrika

20 Augustus 2012 - 18 September 2012

Going Down Under

26 Augustus 2010 - 23 September 2010

Van California naar New York

15 Augustus 2008 - 23 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: