Het echte Afrika en Swaziland - Reisverslag uit Stutterheim, Zuid-Afrika van Annelieke en Mark - WaarBenJij.nu Het echte Afrika en Swaziland - Reisverslag uit Stutterheim, Zuid-Afrika van Annelieke en Mark - WaarBenJij.nu

Het echte Afrika en Swaziland

Blijf op de hoogte en volg Annelieke en Mark

18 September 2014 | Zuid-Afrika, Stutterheim

Het is alweer een tijdje geleden dat we iets van ons hebben laten horen op de blog. We hebben weer een hele reis gemaakt en zoveel mooie dingen gezien.

We eindigden onze vorige blog in Stutterheim voor een tussenstop. De volgende ochtend vertrokken we op ons gemak naar de volgende locatie: Coffee Bay. We hadden nog een aardige rit voor de boeg, ongeveer 380 km. Nu zal je denken, dat valt mee, maar schijn bedriegt... Coffee Bay ligt namelijk in de Wild Coast, een gebied waar je kennis maakt met het echte Afrika en waar sinds de apartheid ook vrijwel niets meer is veranderd. Op de hoofdwegen na, zijn de wegen erg slecht, lopen er van allerlei dieren op de weg en zit de weg vol met gaten (putholes). Het plaatsje Coffee Bay is niet echt een plaatje te noemen. Er staat 1 hotel, een backpackershostel en voor de rest is er niets. De weg er naar toe is vanaf de hoofdweg ongeveer 80 km rijden en daar doe je ongeveer 2 uur over. Dat zegt denk ik wel genoeg hoe slecht de wegen hier zijn (als ze al verhard zijn). Onderweg kwamen we langs de typische Xhosa hutjes (ronde hutjes met rietendak). De mensen hebben hier echt helemaal niets en leven van de landbouw. Wij sliepen in het hotel in Coffee Bay dat gelegen is aan het strand. Dit was werkelijk super! Vanuit de hotelkamer hadden we een prachtig uitzicht over de Indische Oceaan en konden we lekker 2 dagen bijkomen. In Coffee Bay heb je een toeristische attractie 'The hole in the wall'. Hier werden 4x4 tours naar toe aangeboden. Maar als echte avonturiers dachten wij dat wij dit zelf ook wel konden met onze toyota avanza (die wij gebruiken als jeep haha)... Niet dus.. Het was maar 8 km rijden maar als de wegen bestaan uit zand en een heleboel keien en het landschap heuvelachtig is dan heeft de auto het daar wel moeilijk mee. Overigens was dit ook een beetje griezelig want het begon ook een beetje te regenen. We hebben de hole dan ook niet gevonden maar dat mocht de pret niet drukken.

Na 2 dagen bijkomen gingen we weer naar het meer ontwikkelde Zuid-Afrika. Op naar Oribi Gorge, een natuurreservaat waar we een nachtje zouden overnachten als tussenstop. De afstand was bijna 400 km. Normaal gesproken doe je hier ongeveer 4,5 uur over. Wij deden er 8 uur over... Helemaal gaar en chagrijnig omdat de routebeschrijving niet klopte en we geen tomtom hebben kwamen we dan eindelijk aan. Tot overmaat van ramp zaten er ook nog 3!! kikkers in de kamer. Je kunt je wel voorstellen dat we het toen wel een beetje gehad hadden.

Maar na een lange nacht slapen konden we er weer helemaal tegenaan; op naar uMhlanga Rocks. Dit is een kustplaats onder Durban waar veel (rijke) Afrikanen een vakantiewoning hebben. Ons guest house bevond zich dan ook midden in een villawijk. Deze luxe was wel even erg fijn om alle indrukken van de afgelopen dagen te verwerken.

Het reizen ging weer door. Op naar St. Lucia, het plaatsje dat bekend staat om de nijlpaarden die bij het plaatsje wonen in de rivier en die 's nachts vaak het plaatsje nog even ingaan. Helaas hebben wij na vele pogingen 's avonds geen nijlpaard gezien in het plaatsje. Wij vroegen ons dan ook sterk af hoe vaak die nijlpaarden 's nachts gezien zijn.. Overdag hebben we een aantal tours gedaan. Zo zijn we op hippo (nijlpaard) safaria gegaan en hebben de nijlpaarden in de rivier, vanaf een boot, op nog geen meter afstand mogen bewonderen. Dit was erg gaaf omdat je nooit zo dicht bij nijlpaarden kan komen. De volgende dag was het tijd voor een tour waar Lieke al heel lang naar uitkeek: het bezoek aan een Afrikaanse school. We bezochten met een Zulu-mevrouw een Zuludorpje om te zien hoe de mensen daar leven. Onderdeel van de tour was het bezoek aan een basisschool. Het is heel bizar om te zien dat een klas uit 60-84 leerlingen bestaat, niet elk kind een eigen tafel heeft en dat de kinderen ontzettend goed luisteren naar de lerares. We bezochten een klas die op dat moment toevallig Engelse les had. De lerares vroeg ons of we haar soms wilden helpen met de les. Dat wilden we natuurlijk wel. Lieke nam de les over en bereidde samen met de kinderen de toets voor van de volgende dag. Dit was super leuk om te doen en heel bijzonder om mee te maken!!

Vol van alle indrukken en mooie ervaringen kruisden we de volgende dag de Zuid-Afrikaanse grens over naar Swaziland. We verbleven in het oudste national park van Swaziland. We sliepen in typische Afrikaanse huisjes: bijenkorfhuisjes. Dit was echt super. En helemaal omdat al het klein wild (zebra's, antilopen, zwijntjes etc.) tussen de huisjes doorliepen. 's Avonds hebben we een Swazilandse dansgroep meegemaakt die een optreden in het kamp verzorgde en hebben we nog even lekker bij het kampvuur gezeten. Een hele knusse locatie waar we ook hier hebben genoten van het echte Afrika. Swaziland is een mooi land maar wij snappen niet zo goed waarom ze zich hebben afgescheiden van Zuid-Afrika. Het land is, voor zover wij gezien hebben, nog niet goed ontwikkeld, wat het waarschijnlijk wel zou zijn als het nog bij Zuid-Afrika hoorde.

Momenteel zijn we in Komatiepoort, 8 km voor het Krugerpark. Vanaf morgen verblijven we 3 dagen in het park en gaan we op safari op zoek naar de big 5!

We sluiten dit keer nog even af met een paar leuke weetjes.
Wist je dat:

- Hier de lente begint maar het inmiddels wel al 36 graden is overdag!
- Op het weerbericht ze het hebben over bloederig warm als ze het hebben over erg warm weer.
- Hier heel veel bosbranden zijn die niet geblust worden. We verbazen ons daar telkens over.
- Butternut een Afrikaanse groente is.
- Rooibosthee uit Afrika komt.
- in het Afrikaans alles 'lekker' is: lekker muziekje, lekker vrouwtje etc.
- We heel erg genieten van dit mooie land en de ontzettend aardige mensen.

Liefs en een dikke kus,

Lieke en Mark

• 18 September 2014 - 20:47

Marja:

Hallo vakantiegangers, wat een mooi verhaal, als ik het lees ben ik ook op vakantie.

• 18 September 2014 - 20:56

Anton:

Volgens mij hebben jullie het prima naar de zin
    Mooi om zo dicht bij de mensen te komen
    Een onvergetelijke ervaring waar je van na gaat genieten.
    Veel plezier en ontdekkingen nog
    Groetjes van mij en tot volgende week.
    Ook wel weer lekker.

• 18 September 2014 - 21:22

Oma:

wat is het weer een geweldig verhaal willen jullie nog wel naar Nederland ?
    Als ik het zo lees vermaken jullie je prima Ik ben heel nieuwschierig naar de foto's en jullie verhalen als jullie thuiskomen.
    Lieve kinderen nog heel veel plezier en leuke belevenissen.Tot horens.dag dag xxxx

• 18 September 2014 - 21:25

Agnes:

Was weer een "lekker" verhaaltje en zo te lezen maken jullie ook echt "lekkere " dingen mee! Jullie zitten daar in Zuid Afrika volgens mij wel heel "lekker". Blijf lekker genieten en een dikke kus van ons en jullie lekkere hondje Kyra!

• 22 September 2014 - 23:27

Gerda-Harry:

Dag Annemieke -Mark
    Wat een prachtige verhalen.
    En wat hebben jullie veel gedaan en gezien.
    Om nooit meer te vergeten.
    En natuurlijk de wegen daar met veel softzand,
    En Annemieke wat geweldig om even juf te zijn in Zuid-Afrika .
    Veel plezier in krugerpark .
    Een lieve groet Harry-Gerda