Een land met twee gezichten - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Annelieke en Mark - WaarBenJij.nu Een land met twee gezichten - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Annelieke en Mark - WaarBenJij.nu

Een land met twee gezichten

Blijf op de hoogte en volg Annelieke en Mark

02 September 2014 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

Een land met twee gezichten... dat is werkelijk wat Zuid-Afrika heeft. Van enorm arm naar enorm rijk. Daar straks meer over. Laten we bij het begin beginnen.

Vorige week donderdag was het eindelijk zo ver. Onze reis naar Zuid-Afrika begon! Na een vlucht van ongeveer 12 uur kwamen we aan in Kaapstad. We werden opgehaald door Joepie (ja zo heet hij echt haha) van de reisorganisatie. Wat ons gelijk opviel toen we naar Kaapstad reden was de hoeveelheid aan krottenwijken (townships) buiten de stad. Na ongeveer een half uur kwamen we aan bij ons guest house; een klein maar gezellig bed & breakfast in de wijk Sea Point. Eenmaal geïnstalleerd in onze kamers deden we de koffers open… huh? Dit zijn onze kleren helemaal niet! Wat bleek, we hadden een verkeerde koffer meegenomen van het vliegveld. Ja en dan maar hopen dat de juiste koffer nog op het vliegveld staat. Na een telefoontje met het vliegveld bleek dat de koffer er gelukkig nog stond en konden we met een taxi weer terug om de koffer op te halen. Dat belooft wat voor de rest van de vakantie, zeiden we al.

Na een nacht lekker te hebben geslapen, kregen we de auto en hebben we onze eerste autorit door de Kaapprovincie gemaakt, langs het schiereiland van Kaapstad. We kwamen terecht in kleine plaatsjes die uiteindelijk leidden naar Cape Point en Kaap de Goede Hoop. Dit is het meest zuidwestelijke puntje van het vaste land van Afrika. Dit was erg leuk om te zien en vooral omdat er veel wilde bavianen rondliepen en we een wilde struisvogel hebben gespot.

De volgende dag stond een tour door een township op het programma. Met een local bezochten we de oudste township van Kaapstad: Langa. Dit was erg indrukwekkend om mee te maken. Helemaal als je beseft dat 60% van de bevolking van de stad leeft in een township. Omdat townships normaal gesproken erg crimineel zijn kun je deze alleen bezoeken met een local. We liepen door de straten van de township, mochten in een krot kijken en keken onze ogen uit. Want de meeste mensen die in een krot wonen hebben een televisie en een auto. Dit komt omdat de overheid zorgt voor huisvesting. De overheid bouwt huizen in de townships. Zodra er huizen klaar zijn mogen een bepaald aantal mensen die in een krot wonen daar intrekken. Het geld wat de mensen verdienen met werken geven zij uit aan bijvoorbeeld een auto. Maar ondanks dat blijft de armoede groot, helemaal als je bedenkt dat deze mensen geen hygiënische sanitaire voorzieningen hebben. Er staan een aantal dixies waar mensen hun behoeften op moeten doen. En schoon zijn die wc’s niet! Al met al was dit voor ons heel indrukwekkend en was het besef groot dat wij het goed hebben en dankbaar mogen zijn dat we de mogelijkheid hebben om te reizen. Eigenlijk hebben we helemaal niets te klagen.
Na deze overweldigende indruk zijn we met de kabelbaan de Tafelberg opgegaan. Dit is de berg waaraan Kaapstad is gevestigd. We hadden geluk met het weer want met slecht weer of met mist kun je de Tafelberg niet op. Na enige tijd te hebben rondgelopen op de Tafelberg gingen we weer naar beneden en kwamen we op de terugweg naar de stad terecht in het andere uiterste van de stad; Camps Bay en Waterfront. De dure auto’s, dikke villa’s en exclusieve merken vlogen je om de oren..wat een verschil met de ochtend..

Inmiddels zijn we beland in Stellenbosch, één van de wijnsteden in de Kaapprovincie. Deze plaats ademt nog veel uit de VOC-tijd. Veel huizen zijn nog precies in die oude staat. We logeren bij Knorhoek, een idyllisch landgoed iets buiten Stellenbosch. Na een dagje bijkomen van de eerste paar dagen van onze reis hebben we vandaag een Bike en Wine tour gedaan. Met de mountainbike reden we door de wijnvelden langs verschillende wijnboerderijen en een brandyfabriek voor een aantal proeverijen. Dit was erg leuk, ook als je geen alcohol drinkt ;-).

In de afgelopen dagen hebben we dus al behoorlijk wat indrukken opgedaan. Wat erg leuk is, is dat heel veel dingen nog in het Nederlands staan aangegeven en de lokale mensen je hier verstaan als je Nederlands praat. Je komt ook hier de meest grappige benamingen tegen. En inmiddels is Mark ook al een echte Afrikaan geworden wat betreft het autorijden aan de linkerkant.

Morgen trekken we verder naar Heidelberg voor een overnachting op een struisvogelboerderij. Daar meer over in het volgende verslag.

Veel liefs vanuit het mooie Zuid-Afrika!

Annelieke & Mark

• 02 September 2014 - 22:25

Agnes:

Gelukkig hebben jullie je eigen kleding weer haha. En wat hebben jullie al veel indrukken opgedaan in die paar dagen. Heel veel plezier de volgende dagen. Ik kijk uit naar je volgende verhaal. Dikke kus mama Agnes :)

• 02 September 2014 - 22:32

Els:

Hoi Annelieke en Mark , wat zullen jullie geschrokken zijn toen die koffer open ging ha ha maar gelukkig is alles nog goed gekomen.En wat een druk programma hebben jullie Ik heb weer met veel plezier dit verslag gelezen en ik wens jullie nog een geweldige tijd in Zuid Afrika tot het volgend verslag.doei doei

• 03 September 2014 - 06:09

Alette:

Hoi lieve Mark en Annelieke,
    Ik wens jullie een geweldige reis.
    Liefs, Alette

• 03 September 2014 - 11:06

Oma:

Hallo Mark en Annelieke
    Nou wat is het weer een geweldig verslag en watzien jullie veel mooie dingen (natuurlijk niet alles)
    ik volg jullie op de voet met het reisverslag en haal de kaart erbij dan weegt ik precies waar jullie zitten erg leuk.Ik wens jullie een heel fijne tijd in Zuid Afrika en kijk weer uit naar het volgende verslag.Dag lieve schatten .xxx

• 04 September 2014 - 18:31

Marja:

Ik wacht met smart op de nieuwe belevenissen.
    Liefs ❤

• 15 September 2014 - 22:12

Paula:

Hoi Annelieke en Mark
    Wat een indrukwekkende reis zeg. Jullie hebben al heel wat meegemaakt.
    Net zag ik op FB Annelieke voor de klas staan, echt heel gaaf hoor.
    Ik wens jullie nog heel veel plezier en we blijven jullie volgen.
    Liefs Paula en Martin